Akupunktur | FysioDanmark Herning

Akupunktur

FysioDanmark Herning tilbyder akupunktur til behandling af en lang række lidelser i bevægeapparatet.

To former for akupunktur

Klinikken har flere fysioterapeuter som tilbyder akupunktur. Der gives to former for akupunktur på klinikken. IMS akupunktur og medicinsk akupunktur. Begge former kræver en særlig efteruddannelse.

Hvad er IMS Akupunktur?

IMS (IntraMuskulær Stimulering) er en effektiv form for akupunktur, som bruger teknikken fra den traditionelle kinesiske akupunktur, og den opdaterede viden indenfor anatomi og neuropsykologi. IMS akupunktur er effektiv, når den udføres korrekt, fordi den baseres på de fysiske symptomer som patienten beskriver.

IMS akupunktur tager udgangspunkt i nervens forløb samt de motoriske punkter i musklen. Det betyder at den både bruges ved nervens udspring og i den muskel der er smertefuld. IMS akupunktur øger cirkulationen og fordrer heling, hvis der er sket en lille skade eller overbelastning. Når der gives IMS akupunktur, er det ikke vigtigt hvor lang tid nålen skal sidde i vævet, men mere hvor meget stimulering musklen har brug for, for at løsne sig. Derfor vil du med IMS akupunktur opleve, at nålen ikke altid skal sidde i de klassiske 20 min, men i stedet er afhængig af musklens spændingsgrad.

Hvad er Medicinsk Akupunktur?

Medicinsk akupunktur er ligeledes funderet i moderne videnskabelige principper. Studier har vist, at der er bedst evidens for effekt ved eksempelvis kroniske knæsmerter, lændesmerter, spændingshovedpine, slidgigt i hoften mm. Teknikken med nålene er lidt anderledes end ved IMS akupunktur. Her sidder nålene i, i længere tid. Du vil typisk ligge med nålene i ca. 20 min.

Akupunktur er smertelindrende og implementeres ofte i et behandlingsforløb

Akupunkturen er i mange tilfælde smertelindrende og både IMS og medicinsk akupunktur er ofte implementeret i et behandlingsforløb, hvor også fysioterapi, træning eller osteopati indgår.

Hvilken form for akupunktur der gives, afhænger af hvilken uddannelse den enkelte fysioterapeut har.

Følgende lidelser lindres eller behandles med akupunktur

Rygsmerter, ischiassmerter, bækkensmerter, halebenssmerter, lyskesmerter, underlivssmerter, SI-ledsproblematikker, hovedpine, migræne, idrætsskader, nakkesmerter, piskesmæld, diskusprolaps, slidgigt, skuldersmerter, albuesmerter, håndledsproblemer, karpaltunnelsyndrom, musearm, tennisalbue, golfalbue, frossen skulder, hoftesmerter, knæsmerter, ankelsmerter, hælspore, akillessenebetændelse, platfod, løberknæ mm.