High Power Laser er effektiv smertebehandling til nakke, lænderyg, knæ, skuldre m.m.

Hvad er fordelene ved High Power Laser?

Laserterapi er blevet brugt i mange år til behandling af skader af fysioterapeuter, kiropraktorer, læger osv. Inden for de seneste år er der sket en stor udvikling i den udgangseffekt, der behandles med. Hos FysioDanmark Herning behandler med op til 15 watt, hvor man tidligere arbejdede med 0,5 watt lasersystemer. Det giver i praksis bedre mulighed for at behandle skader og smerter, der sidder dybt. Ligesom det er nemmere at behandle større områder som nakke, lænderyg, knæ osv. High Power Laser kan som smertebehandling ofte erstatte medicin, kortisoninjektioner (blokader) og kirurgi.

High Power Laser anvendes bl.a. til at behandle:

Akutte skader, ledbåndsskader, fibersprængninger, nakkesmerter, lændesmerter, hovedpine, artrose (slidgigt), skuldersmerter, muskel- og ledsmerter, slimsækbetændelse mm.

Hvordan foregår behandlingen med High Power Laser?

Faktorer som skadens omfang, begyndelse og lokation afgør hvilken dosis (antal joule) du skal behandles med. Behandlingen tager ca. 5-10 minutter. Oftest behandles der 2-3 gange per uge. Mange oplever smertelindring allerede efter første behandling. Man skal forvente 3-6 behandlinger for et mere vedvarende resultat.

Hvordan virker High Power Laser?

Laserterapi starter en kaskade af faktorer, der tilsammen hjælper til smertelindring. Laserlyset trænger ind i cellerne, hvor energien overføres og skaber en hurtigere heling. Dette reducerer inflammation, hævelse, muskelspasmer, stivhed og ultimativt medfører en reduktion i smerter og ubehag.

Gør behandling med High Power Laser ondt?

Behandlingen gør ikke ondt, men der kan oftest mærkes en let varme under behandlingen. Bliver varmen for ubehagelig under behandlingen, skal du informere din behandler om dette. Det er ikke normalt med bivirkninger, men hos enkelte, kan der opstå rødme på behandlingsområdet og en lettere ubehag bagefter.

Hvem og hvad bør ikke behandles med High Power Laser?

Gravide, cancerpatienter, epilepsipatienter, patienter med nedsat koaguleringsevne, infektioner, lysfølsomme områder såsom skjoldbruskkirtlen. Der udøves forsigtighed omkring og på tatoveringer.